środa, 2 lipca 2014

Edgar Cayce - Przepowiednie, Reinkarnacja, Atlantyda, Proroctwa, Biografia

Edgar Cayce (18 marca 1877 r. - 3 stycznia 1945 r.) był amerykańskim jasnowidzem, który odpowiadał na pytania na tak różnorodne tematy jak uzdrawianie, reinkarnacja, sny, życie pozagrobowe, Atlantyda i przyszłe wydarzenia, będąc rzekomo w stanie snu. Cayce twierdził, że jego podświadomy umysł bada sferę snu, w której wszystkie podświadome umysły są ponadczasowo połączone. Cayce jest najbardziej znanym i udokumentowanym medium wszechczasów, a na jego temat powstało ponad 300 książek. Organizacja non-profit, Association for Research and Enlightenment, została założona w celu przechowywania i wspierania badań nad materiałami dotyczącymi Cayce'a. Jego biograf nadał mu pseudonim "Śpiący prorok" (The Sleeping Prophet).


Cayce jest również zasłużony dla idei związanych z dietą i zdrowiem, a w szczególności z zagadnieniami łączenia żywności, diety kwasowo-zasadowej oraz terapeutycznego wykorzystania żywności.

Niektórzy uważają go za rzeczywistego założyciela i główne źródło najbardziej fundamentalnych przekonań ruchu New Age.
  

Biografia

    

Wczesne życie

      
Edgar Cayce urodził się 18 marca 1877 roku w pobliżu miejscowości Beverly, na południe od Hopkinsville w Kentucky. Był jednym z sześciorga dzieci rolników Carrie Elizabeth z domu Major i Leslie Burr Cayce. Jako dziecko bawił się z "małym ludkiem" i podobno widział swojego zmarłego dziadka. Uważał ich wszystkich za niecielesnych, ponieważ mógł przez nich widzieć, jeśli patrzył na nich wystarczająco intensywnie. Jednak podczas lekcji w szkole bardzo trudno mu było skupić się.

Zaprowadzono go do kościoła, gdy miał 10 lat i od tego czasu zaczął czytać Biblię, pogrążając się w niej i do 12 roku życia przeczytał ją kilka razy. W maju 1889 r., czytając Biblię w swojej chacie w lesie, "zobaczył" kobietę ze skrzydłami, która powiedziała mu, że jego modlitwy zostały wysłuchane i zapytała go, czego pragnie najbardziej. Był przerażony, ale powiedział, że przede wszystkim chce pomagać innym, zwłaszcza chorym dzieciom. Zdecydował, że chciałby zostać misjonarzem.

Następnej nocy, po skardze nauczyciela szkolnego, jego ojciec bezlitośnie testował go pod kątem znajomości ortografii, ostatecznie zrzucając go z krzesła. W tym momencie Cayce "usłyszała" głos kobiety, która pojawiła się dzień wcześniej. Powiedziała mu, że jeśli będzie mógł trochę pospać, "oni" mogą mu pomóc. Poprosił ojca o odpoczynek i położył głowę na książce do pisowni. Kiedy jego ojciec wrócił do pokoju i obudził go, znał wszystkie odpowiedzi. W rzeczywistości mógł powtórzyć wszystko co było w książce. Ojciec myślał, że już wcześniej się wygłupiał i ponownie strącił go z krzesła. W efekcie, Cayce nauczył się w ten sposób wszystkich swoich podręczników szkolnych.

W 1892 roku nauczyciel uznał Cayce'a za swojego najlepszego ucznia. Po przepytaniu, Cayce powiedział nauczycielowi, że widział zdjęcia stron w książkach w swoim umyśle. Jego ojciec poczuł się dumny ze swojego syna i z tego osiągnięcia i rozgłosił je, co sprawiło, że Cayce stał się "inny" od swoich rówieśników.

Wkrótce potem Cayce wykazał się zdolnością do diagnozowania we śnie. Został uderzony w kręgosłup podczas gry w piłkę, po czym zaczął zachowywać się bardzo dziwnie, a w końcu położył się spać. Poszedł spać i odkrył lekarstwo, które jego rodzina przygotowała i które uleczyło go podczas snu. Ojciec chwalił się, że jego syn jest "największym człowiekiem na świecie, kiedy śpi", jednak umiejętność ta nie została ponownie powtórzona przez kilka następnych lat.

Niezwykła osobowość Cayce'a objawiła się również w niezwykłym incydencie, kiedy pod koniec dnia pracy pojechał on pewnym mułem z powrotem na farmę. Oszołomiło to wszystkich, ponieważ muła nie dało się dosiąść. Właściciel, próbował go dosiąść, tak jak zrobił to Cacye, ale natychmiast został zrzucony.
     

1893–1912: Okres Kentucky

      
W grudniu 1893 roku rodzina Cayce przeprowadziła się do Hopkinsville w Kentucky. W tym czasie Cayce ukończył 8 klasę, i jak twierdzi Association for Research and Enlightenment, rozwinął zdolności parapsychiczne. Opuścił rodzinne gospodarstwo rolne, aby wykonywać różne prace.

Edukacja Cayce'a zakończyła się w dziewiątej klasie, ponieważ jego rodziny nie było stać na pokrycie związanych z tym kosztów. Dziewiąta klasa była często uważana za wystarczającą dla dzieci klasy robotniczej. Większość młodości Cayce'a charakteryzowała się poszukiwaniem zarówno zatrudnienia, jak i zarabianiem pieniędzy. 14 marca 1897 roku Cayce zaręczył się z Gertrude Evans.

Przez całe swoje życie Cayce był związany z kościołem jako członek Uczniów Chrystusa. Raz na rok czytał całą Biblię, uczył w szkółce niedzielnej i rekrutował misjonarzy. Mówił, że widział aury wokół ludzi, rozmawiał z aniołami i słyszał głosy zmarłych krewnych. We wczesnych latach swojego życia zastanawiał się, czy te zdolności psychiczne rzeczywiście pochodzą z najwyższego źródła.

W 1900 r. Cayce założył spółkę handlową z ojcem, jednak w marcu zachorował na silne zapalenie krtani, które doprowadziło do całkowitej utraty mowy. Nie mogąc pracować, przez prawie rok mieszkał w domu z rodzicami. Postanowił wówczas zająć się fotografią - zajęciem, które mniej obciążyło jego głos. Rozpoczął praktykę w studiu fotograficznym W. R. Bowlesa w Hopkinsville, a w końcu stał się dość utalentowany w swoim fachu.

W 1901 roku w Hopkinsville Opera House wystąpił podróżujący sceniczny hipnotyzer i animator o imieniu Hart, który nazwał siebie " Człowiekiem śmiechu". Hart usłyszał o chorobie Cayce'a i zaproponował podjęcie próby wyleczenia. Cayce przyjął jego propozycję, a eksperyment został przeprowadzony w biurze Manninga Browna, miejscowego specjalisty od chorób gardła. Głos Cayce'a podobno powrócił w hipnotycznym transie, ale zniknął po przebudzeniu. Hart próbował posthipnotycznej sugestii, że głos będzie nadal działać po transie, jednakże próba ta zakończyła się niepowodzeniem.

Ponieważ Hart był umówiony na wizyty w innych miastach, nie mógł kontynuować leczenia hipnotycznego Cayce'a, ale przyznał, że nie udało mu się, ponieważ Cayce nie wszedł w trzecie stadium hipnozy, aby przyjąć sugestię. Nowojorski hipnotyzer, dr Quackenboss, napotkał na tę samą przeszkodę. Inny miejscowy hipnotyzer, Al Layne, zaproponował, że pomoże Cayce'owi odzyskać głos. Layne zasugerował, aby Cayce opisał naturę swojego stanu i sposób leczenia, gdy jest w transie hipnotycznym. Cayce opisał własną dolegliwość z punktu widzenia pierwszej osoby w liczbie mnogiej: "my" zamiast osobliwego "ja". W kolejnych sesjach, kiedy Cayce chciał wskazać, że doszło do nawiązania kontaktu z "bytem" osoby, która prosiła o czytanie, zaczynał generalnie od "Mamy ciało". Zgodnie z odczytem dla "bytu" Cayce'a utrata głosu wynikała z paraliżu psychicznego i mogła być skorygowana poprzez zwiększenie przepływu krwi do krtani. Layne zauważył zwiększenie krążenia krwi i twarz Edgara, jego klatka piersiowa i szyja zmieniły kolor na jasnoczerwony. Po 20 minutach Cayce, wciąż w transie, ogłosił zakończenie leczenia. Po przebudzeniu, jego głos rzekomo pozostał normalny. Podobno doszło do nawrotów, ale Layne poprawił stan zdrowia w ten sam sposób, i ostatecznie leczenie zostało uznane za trwałe.

Layne czytał o podobnych hipnotycznych kuracjach prowadzonych przez markiza de Puységur, zwolennika Franza Mesmera, i chętnie zgłębiał tajniki uzdrawiania za pomocą transu. Poprosił Cayce'a o opisanie dolegliwości Layne'a i zaproponowanie lekarstw, po czym stwierdził, że wyniki są dokładne i skuteczne. Layne uważał tę umiejętność za jasnowidzenie. Layne zasugerował Cayce'owi, by zaoferował społeczeństwu swoje metody uzdrawiania w transie. Cayce był niechętny, ponieważ nie miał pojęcia, co przepisuje podczas snu, i czy leki są bezpieczne. Ponadto powiedział Layne'owi, że sam nie chce nic wiedzieć o pacjencie, ponieważ nie jest to dla niego istotne. W końcu zgodził się, pod warunkiem, że odczyty będą darmowe. Zaczął, z pomocą Layne'a, oferować mieszkańcom miasta darmowe leczenie. Layne opisał metodę Cayce'a jako "... samozwańczy trans hipnotyczny, wywołujący jasnowidzenie". W gazetach pojawiły się doniesienia o pracy Cayce'go w efekcie czego zaczął otrzymywać wiele zapytań drogą pocztową. Cayce stwierdził, że może pracować tak samo efektywnie z listem od osoby, jak z osobą znajdującą się w pokoju. Podając tylko imię i nazwisko osoby i jej położenie, Cayce twierdził, że może zdiagnozować fizyczne i psychiczne problemy związane z tym, co nazwał "istotą", a następnie dostarczyć lekarstwo. Cayce nadal był powściągliwy i zmartwiony, ponieważ "jeden martwy pacjent wystarczył mu, aby stać się mordercą". Niewiele osób wiedziało, co robił. Istniało wówczas powszechne przekonanie, że osoby poddane hipnozie ostatecznie popadły w obłęd, a przynajmniej cierpiały z powodu swojego zdrowia. Cayce szybko stał się sławny, a ludzie z całego świata zasięgali jego porad drogą korespondencyjną.

W maju 1902 r. dostał pracę w księgarni w miejscowości Bowling Green. Wkrótce ponownie stracił głos, a Layne przyszedł, by pomóc mu wyleczyć się. Cayce, nadal zaniepokojony, utrzymywał spotkania w tajemnicy i nadal odmawiał pieniędzy na swoje odczyty. Wynalazł grę karcianą, symulującą handel na rynku pszenicy, która stała się bardzo popularna, zgłosił ten pomysł do firmy zajmującej się produkcją gier, która wykorzystała go, a Cyce nie otrzymał żadnych zysków. Wciąż odmawiał dawania odczytów za pieniądze.

Cayce i Gertrude Evans pobrali się 17 czerwca 1903 roku. Gertrude przeprowadziła się do Bowling Green. Mieli trójkę dzieci: Hugh Lynn Cayce (16 marca 1907 - 4 lipca 1982), Milton Porter Cayce (28 marca 1911 - 17 maja 1911), i Edgar Evans Cayce (9 lutego 1918 - 15 lutego 2013). Żona Edgara nie pochwalała odczytów, a Cayce wciąż miał wątpliwości co do ich moralności.

Cayce wraz z krewnym otworzył studio fotograficzne w Bowling Green; natomiast kilku lekarzy przy współpracy z Edgarem Cayce powołało komisję do zbadania jego fenomenu. Wszystkie eksperymenty potwierdziły dokładność odczytów. Jednak Cayce odmówił przyjęcia lukratywnej oferty wejścia z lekarzami w biznes. Następnie po brutalnym badaniu przeprowadzonym przez lekarzy w transie Cayce odmówił dalszych badań, oświadczając, że będzie robił odczyty tylko dla tych, którzy potrzebują pomocy i wierzą w jego odczyty.

W latach 1906 i 1907 pożary zniszczyły jego dwa studia fotograficzne, co doprowadziło go do bankructwa. Pomiędzy dwoma pożarami, 16 marca 1907 roku urodził się jego pierwszy syn. Do końca roku 1909 spłacił długi, choć był całkowicie spłukany, jednak gotowy do ponownego rozpoczęcia działalności. W 1907 r. jego wybitne sukcesy diagnostyczne w rodzinie przyczyniły się do zwiększenia jego pewności siebie. Ponownie odrzucił propozycję wejścia w biznes, tym razem z homeopatą Wesleyem H. Ketchumem z Hopkinsville, który został przedstawiony mu przez ojca. Cayce znalazł pracę w firmie fotograficznej H.P. Tresslar.

Ketchum był jednak wytrwały, zaczął rozpowszechniać informacje na temat Caycego w różnych środowiskach medycznych, a w październiku 1910 r. pojawiła się wzmianka w prasie. Kiedy jakiś reporter skontaktował się z Cayce'em, ten wyjaśnił mu, że w jakiś sposób potrafi łatwo wejść w intuicyjny sen, kiedy tylko zechce, a różni się to od zwykłego snu. Kiedy zapytano go o mechanizm odczytów metodą snu, powiedział, że dzieje się to dzięki możliwościom podświadomego umysłu.

Ketchum ponownie namawiał Cayce'a do podjęcia współpracy. Po całonocnych rozmyślaniach, Cayce ostatecznie przyjął ofertę pod pewnymi warunkami, m.in., że nie będzie brał pieniędzy za odczyty. Zamiast tego firma miała wyposażyć go w studio fotograficzne (które miało pomóc mu w utrzymaniu się) i zbudować osobne pomieszczenie na potrzeby odczytów. Umowa została zmodyfikowana tak, aby dać 50% zarobków Caycemu i jego ojcu. Cayce dokonywał odczytów, ale zawierały one tak wiele terminów medycznych i technicznych, że nie był już w stanie zrozumieć, co robi. Wolał, aby odczyty były poparte bardziej naukowymi dowodami, ale tylko lekarze mogli mu w tym pomóc. Potrzebni byli ponadto lekarze wszystkich specjalności, gdyż przepisane zabiegi były bardzo zróżnicowane.

Edgar Cayce, a w szczególności Gertruda, nadal nie traktowali odczytów jako ważnych i ponoć z tego powodu stracili drugie dziecko. Kiedy Gertruda zachorowała śmiertelnie na gruźlicę, korzystała z odczytów, zwłaszcza, że lekarz zrezygnował z leczenia jej. Cudem, kuracja płynąca z odczytów uzdrowiła Gertrudę. Wkrótce potem, w 1912 roku, Cayce, który nie był w pełni świadomy w trakcie dokonywania odczytów, odkrył, że wspólnik Ketchum nie był wobec niego szczery i oszukiwał go. Cayce natychmiast opuścił firmę i wrócił do firmy fotograficznej Tresslar w Selmie w Alabamie.
     

1912–1923: Selma, okres Alabamy

        
Pracy przybywało wraz ze wzrostem jego sławy. Poprosił o dobrowolne datki na utrzymanie siebie i swojej rodziny, aby mógł praktykować w pełnym wymiarze godzin. Aby pomóc w zbieraniu pieniędzy, Cayce wynalazł Pit, grę karcianą opartą na handlu towarami, a gra jest sprzedawana do dziś. Przez całe życie pracował z hipnotyzerem w stanie transu. Jego żona i najstarszy syn zastąpili później Layne w tej roli. Sekretarka, Gladys Davis, nagrała część jego odczytów.

Rosnąca sława Cayce'a wraz z popularnością, jaką cieszył się w gazetach, przyciągnęła wielu entuzjastycznie nastawionych handlowców, którzy zapragnęli dorobić się fortuny, wykorzystując jego zdolności jasnowidzenia. Mimo że Cayce niechętnie im pomagał, został namówiony do wydawania swoich odczytów, co doprowadziło go do niezadowolenia z samego siebie. Pewien handlarz bawełny oferował mu sto dolarów dziennie za odczyty dotyczące codziennych notowań na rynku bawełny, a Cayce pomimo kiepskiej sytuacji finansowej odrzucił jego ofertę. Jedni chcieli wiedzieć, gdzie można znaleźć skarby, inni - chcieli poznać wyniki wyścigów konnych. Kilkukrotnie namawiano go, by podawał takie odczyty jako eksperyment.  Eksperymenty te sprawiły, że czuł się pozbawiony energii, zrozpaczony i niezadowolony z siebie. Ostatecznie zdecydował się wykorzystać swój dar tylko po to, by pomagać cierpiącym i chorym.

W 1923 roku Arthur Lammers, zamożny drukarz i student metafizyki, namówił Cayce'a do czytania na tematy filozoficzne. Lammers opowiedział Caycemu, że będąc stanie transu mówił mu o jego przeszłych życiach i o reinkarnacji, czyli w coś, w co Lammers wierzył. Reinkarnacja była popularnym tematem w tamtych czasach, jednak nie jest akceptowaną częścią doktryny chrześcijańskiej. Z tego powodu Cayce zakwestionował to, co powiedział w czasie swojego transu i pozostał nieprzekonany. Kwestionował on twierdzenie Lammersa, że zatwierdził astrologię i reinkarnację w czasie transu w poniższym dialogu:

    Cayce: Powiedziałem to wszystko?... Nie mogłam powiedzieć tego wszystkiego w jednym czytaniu.
    Lammers: Nie. Ale ty to potwierdziłeś. Widzisz, od lat studiuję metafizykę i przez te kilka pytań, przez fakty, które podałeś, mogłem zweryfikować, co jest prawdziwe, a co nie, ze wszystkimi rzeczami, o których czytałem. Najważniejsze jest to, że fundamentalne zasady, które obowiązują we wszystkich tajemniczych religiach, niezależnie od tego, czy pochodzą one z Tybetu, czy z piramid egipskich, zostały przez ciebie potwierdzone. To jest tak naprawdę właściwy system.

Stenograf dalej nagrał:

    Widzimy w tym plan rozwoju ludzi osadzonych na tym planie, czyli zdolność do ponownego wejścia w obecność Stwórcy i stania się pełną częścią tego stworzenia.
    Jeśli chodzi o tę osobę, to jest to trzecie pojawienie się na tym planie, który poprzednio jawił się jako mnich. Widzimy teraz przebłyski w życiu tej jednostki, jak to pokazano u mnicha, w jego trybie życia. Ciało jest tylko wehikułem duszy i ducha, który przemierza wszystkie czasy i zawsze pozostaje taki sam.

Cayce był dość nieprzekonany, że odwoływał się do doktryny reinkarnacji w swoich odczytach, a najlepszym, co Lammers mógł mu wówczas zaproponować, było przekonanie go, że czytanie "otwiera drzwi", a następnie podzielenie się z Cayce'em swoimi przekonaniami i wiedzą. Lammers przyszedł do niego z całkiem sporą wiedzą, i pragnął podzielić się nią z Caycem, tym bardziej że readingi utwierdziły go w jego przekonaniach. Dwanaście lat wcześniej Cayce krótko nawiązał do reinkarnacji. W readingu 4841-1, podanym 22 kwietnia 1911 roku, Cayce odniósł się do duszy, która została "przemieniona". Ponieważ odczyty Cayce'a były systematycznie zapisywane dopiero w 1923 roku, możliwe, że wspomniał o reinkarnacji w innych wcześniejszych czytaniach.
   

1923–1925: Dayton, okres Ohio

       
Lammers poprosił Cayce'a, aby przyjechał do Dayton w poszukiwaniu metafizycznej prawdy poprzez odczyty. Cayce w końcu zgodził się i pojechał do Dayton. Gertrude Cayce była pełna wątpliwości, ale zainteresowana. To właśnie tam Cayce opracował wiele metafizycznych informacji, które próbował pogodzić z chrześcijaństwem. Lammers oświadczył, że piąty rozdział Mateusza był konstytucją chrześcijaństwa, a Kazanie na Górze było jego Deklaracją Niepodległości. Okazało się, że podświadomość umysłu Caycego była tak samo zaznajomiona z językiem metafizyki, jak z językiem anatomii i medycyny.

Cayce twierdził, że jego sumienie bardzo mu przeszkadzało w sprawie dot. reinkarnacji. Jego odczyty inkarnacji były sprzeczne z jego biblijnymi naukami i w pewnym momencie chciał zaprzestać prowadzenia swoich sesji. Po raz kolejny Cayce stracił głos i w trakcie odczytu dla siebie samego został poinformowany, że jeśli nie będzie już dłużej kanałem, jego misja w tym życiu została zakończona. Ostatecznie jego transowy głos, "my" z odczytów, prowadził dialog z Cayce'em i w końcu przekonał go do kontynuowania tego rodzaju odczytów.

Lammers chciał dowiedzieć się, jaki jest cel odczytów jasnowidzenia Cayce'a, i przeznaczył pieniądze na organizację wspierającą metody leczenia Cayce'a. Cayce postanowił przyjąć tę pracę i poprosił rodzinę, by jak najszybciej dołączyła do niego w Dayton. Ale zanim Cayce'owie tam dotarli, pod koniec 1923 roku, Lammers znalazł się w trudnej sytuacji finansowej i nie mógł wywiązać się ze swoich zobowiązań. Natomiast Cayce wykorzystał swoją znajomość Biblii, aby przekonać swoją rodzinę, że słowa Biblii zgadzają się z reinkarnacją i innymi naukami metafizycznymi.

To właśnie w tym czasie Cayce prowadził swoje działania, tak aby dostarczać odczyty koncentrujące się na zdrowiu. Rozwiązania, które były przekazywane często wiązały się z wykorzystaniem nietypowej elektroterapii, światła ultrafioletowego, diety, masażu, kamieni szlachetnych, mniej pracy umysłowej i więcej relaksu w piasku na plaży. Jego leki przechodziły kontrolę American Medical Association i Cayce uznał, że nadszedł czas, aby zalegalizować operacje z pomocą wykwalifikowanych lekarzy. W 1925 roku Cayce zgłosił w transie, że "głos" kazał mu przenieść się do Virginia Beach. Poinformowano go, że kryształy piasku będą miały właściwości lecznicze sprzyjające szybkiemu gojeniu się.
     

1925–1945: Okres Virginia Beach

       
Można uznać, że okres dojrzałości Cayce'a, w którym stworzył kilka instytucji, które go przetrwały, rozpoczął się w 1925 roku. W tym czasie był zawodowym medium z niewielką liczbą pracowników i wolontariuszy. Odczyty coraz częściej dotyczyły tematów okultystycznych lub ezoterycznych.

Pieniędzy było bardzo mało, ale pomoc przychodziła od zainteresowanych osób. Idea założenia stowarzyszenia i szpitala ponownie wysunęła się na pierwszy plan. Gertrude Cayce zaczęła prowadzić wszystkie odczyty. Morton Blumenthal, młody człowiek, który pracował na giełdzie w Nowym Jorku ze swoim bratem, bardzo zainteresował się odczytami, podzielał poglądy Cayce'a i zaproponował sfinansowanie jego wizji we właściwym duchu. Kupił im dom na Virginia Beach.

W dniu 6 maja 1927 r. Stowarzyszenie Dochodzeń Krajowych zostało zarejestrowane w stanie Wirginia. Miało ono zarządzać budową szpitala i naukowym badaniem odczytów. Morton był prezesem, a jego brat i kilku innych było wiceprezesami. Cayce była sekretarzem i skarbnikiem, a Gladys asystentką sekretarza. Aby uchronić się przed oskarżeniami prawnymi, przepisy wymagały, aby każda osoba, która poprosiła o odczyt, została członkiem Stowarzyszenia i zgodziła się na udział w eksperymencie w badaniach psychologicznych. Na początku 1928 roku dr Moseley Brown, kierownik wydziału psychologii na Uniwersytecie Waszyngtona, przekonał się do tych odczytów i wstąpił do Stowarzyszenia.

W dniu 11 października 1928 r. odbyły się uroczystości poświęcenia kompleksu szpitalnego. W jego skład wchodziła sala wykładowa, biblioteka, sklepienie do przechowywania odczytów oraz biura dla pracowników naukowych. Był tu również duży salon, garaż na 12 samochodów, pomieszczenia dla służby i kort tenisowy. Zawierał "największy trawnik, w zasadzie jedyny, pomiędzy Cavalier a przylądkiem Henryka". Pierwszy pacjent został przyjęty następnego dnia.

Takie centrum umożliwiłoby konsekwentne kontrolowanie i ponowne sprawdzenie zastosowanych rozwiązań, co było celem Cayce. Istniały stałe metody leczenia wielu chorób, niezależnie od pacjenta, a Cayce miał nadzieję na stworzenie kompendium, które mogłoby być wykorzystane przez lekarzy. Wybitny chemik, Dr Sunker A. Bisley, DPhil (Oxon), który również wykorzystywał wiedzę paranormalną do produkcji leków, współpracował z Cayce przy produkcji Atomidyny, wchłanianej formy jodu, która została udoskonalona i sprzedawana.

Podstawową wszystkich lekarstw było "przyswajanie potrzebnych składników przez układ pokarmowy, z pokarmu przyjmowanego do organizmu...". Wszystkie zabiegi, w tym wszystkie szkoły i rodzaje leczenia, były wykonywane w celu ustanowienia właściwej równowagi systemu asymilacji".

Terapie tak zróżnicowane jak okłady solne, kompresy, gorące okłady, leczenie kolorami, magnetyzm, leczenie wibracyjne, masaż. Zostały one przepisane w celu przezwyciężenia stanów, które uniemożliwiały prawidłowe trawienie i przyswajanie potrzebnych składników odżywczych z przepisanej diety. Odczyty miały na celu wytworzenie zdrowego organizmu, usuwającego przyczynę konkretnej dolegliwości. Odczyty wskazywałyby też, czy powrót chorego do zdrowia jest problematyczny.

W latach Depresji Cayce zwrócił się w stronę duchowości. W 1931 roku przyjaciele i rodzina Edgara Cayce'a zapytali go, w jaki sposób mogą zostać medium takim jak on. Z tego pozornie prostego pytania wyszedł jedenastoletni wykład, który doprowadził do powstania "Grup Badawczych". W swoim zmienionym stanie Cayce mówił tej grupie, że celem życia nie jest stać się medium, ale stać się osobą bardziej świadomą duchowo i kochającą. Grupie Badawczej nr 1 powiedział, że mogą "przynieść światło dla oczekującego świata", i że te lekcje będą studiowane jeszcze przez sto lat w przyszłości. Odczyty dotyczyły też snów, zbiegów okoliczności (synchronizacji), rozwijania intuicji, karmy, kronik akaszy, astrologii, relacji z poprzednich żyć, bratnich dusz i innych tematów ezoterycznych. Opublikowano setki książek na ten temat.

6 czerwca 1931 roku 61 osób wzięło udział w spotkaniu w celu kontynuowania pracy i utworzenia nowej organizacji pod nazwą Stowarzyszenie Badań i Oświecenia (Association for Research and Enlightenment).

Hugh Lynn zaproponował, że zbudują bazę wiedzy w na temat zjawisk nadprzyrodzonych i stworzą grupy badawcze, i że Cayce będzie wykonywać dwa odczyty dziennie. Stowarzyszenie zaakceptowało ten pomysł, a Hugh Lynn przygotował również miesięczny biuletyn dla członków stowarzyszenia. Biuletyn zawierał odczyty na tematy ogólne, ciekawe przypadki, recenzje książek na tematy parapsychiczne, wskazówki zdrowotne z odczytów, oraz wiadomości o zjawiskach parapsychicznych w innych dziedzinach.

Hugh Lynn zawęził listę adresową do około 300 członków, którzy byli naprawdę entuzjastycznie nastawieni, w wyniku czego w czerwcu 1932 roku odbył się pierwszy coroczny kongres stowarzyszenia. Zebrał prelegentów z różnych obszarów metafizycznych i parapsychicznych, a programu włączył publiczne odczyty Cayce'a. Członkowie konferencji opuścili ją, pełni zapału i chęci do założenia grup badawczych w swoich własnych miejscowościach. Zapisywano wszystko, co działo się podczas odczytów, w tym postawy i zachowania Cayce'go. Następnie sprawdzono wszystkie odczyty i opublikowano w opracowaniu zatytułowanym "100 przypadków jasnowidzenia". Naukowcy podważali odczyty twierdząc, że żaden z eksperymentów nie został przeprowadzony w warunkach testowych. Hugh Lynn kontynuował budowanie zbioru przypadków, a także analizy zjawisk parapsychicznych i odczytów.

Działalność stowarzyszenia pozostała skromna i nieupubliczniona. Członkowie zgromadzili fundusz na budowę biura, biblioteki i skarbca, który wznieśli w latach 1940-41. Żaden napis czy znak nie prowadził gości do ośrodka. Członkostwo w stowarzyszeniu wynosiło średnio od 500 do 600 osób. Obroty z roku na rok wynosiły około połowy tego wskaźnika. Druga połowa pozostawała solidną podstawą prac badawczych, broszur, biuletynów, a także biuletynem kongresowym, który był rocznikiem i zapisem wydarzeń kongresowych. Kilkutysięczna lista mailingowa służyła osobom, które nadal interesowały się działalnością Cayce'ego.

Członkowie pochodzili ze wszystkich kościołów protestanckich: rzymskiego, greckiego, syryjskiego i ormiańskiego kościoła katolickiego; z teozofii, nauki chrześcijańskiej i duchowości; oraz z wielu religii orientalnych. Filozofia Cayce'a była taka, że jeśli czyni cię to lepszym członkiem twojego kościoła, to jest to dobre; jeśli odsuwa cię od kościoła, to jest to złe. Filozofia odczytów była taka, że prawda jest jedna, każda organizacja jest częścią tej jednej. Celem tej pracy nie było coś nowego, ale coś dawnego i uniwersalnego.

Obaj synowie Caycego wstąpili do wojska w czasie wojny. Oboje pobrali się, Hugh Lynn w 1941 i Edgar Evans w 1942.

W marcu 1943 roku ukazało się pierwsze wydanie jedynej biografii napisanej za życia Cayce'a przez Thomasa Sugrue. W rezultacie wzrosło zainteresowanie opinii publicznej. Konieczne było zwiększenie liczby personelu, a listonosz nie mógł już dostarczać całej poczty, więc Gertrude odbierała ją z poczty samochodem. Hugh Lynn był w wojsku, a Cayce musiał uporać się z listami sam, dlatego zwiększył liczbę swoich odczytów z czterech do sześciu dziennie.

Cayce zyskał sławę w kraju w 1943 r. po opublikowaniu głośnego artykułu w czasopiśmie Coronet zatytułowanego "Cudowny człowiek z Virginia Beach". II wojna światowa odcisnęła swoje piętno na amerykańskich żołnierzach i czuł, że nie może odmówić rodzinom, które prosiły o pomoc w odnalezieniu zaginionych krewnych. Zwiększył częstotliwość swoich odczytów do ośmiu dziennie. Zauważył, że odczyty te odbiły się niekorzystnie na jego zdrowiu, ponieważ powodowały drenaż emocjonalny i często go męczyły. Jak stwierdził, pracował za dużo i powinien ograniczyć swoje odczyty do zaledwie dwóch dziennie.

Od czerwca 1943 r. do czerwca 1944 r. dokonano 1385 odczytów. W sierpniu 1944 r. Cayce przeszedł załamanie i podupadł na zdrowiu. Musiał dużo odpoczywać. Edgar i Gertruda wyjechali w góry, ale we wrześniu 1944 r., w wieku 67 lat, Cayce przeszedł udar mózgu i zmarł 3 stycznia 1945 r. Pochowany został na cmentarzu Riverside w Hopkinsville, Kentucky. Gertruda zmarła 3 miesiące później.

Po śmierci Cayce'a, Stowarzyszenie kontynuowało prace nad sklasyfikowaniem i porównaniem ponad 14.000 akt odczytów, które zostały wykonane w ciągu całego życia Cayce'go od 31 marca 1901 do 17 września 1944. Wyniki tych prac zostały rozpowszechnione w publikacjach Stowarzyszenia i wśród jego członków.
    

Zdolności parapsychicznych

       
Do września 1923 r. jego odczyty nie były systematycznie rejestrowane ani zachowywane. Jednak w artykule opublikowanym w Birmingham Post-Herald 10 października 1922 roku zacytowano Cayce'a jako mówiącego, że dał on 8.056 odczytów od tej daty i wiadomo, że dał około 13.000-14.000 odczytów po tej dacie. Łącznie 14 306 odczytów jest dostępnych w siedzibie A.R.E. Cayce'a w Virginia Beach oraz w wersji online, tylko dla członków, wraz z informacjami ogólnymi, korespondencją i dalszą dokumentacją.

Inne zdolności, które zostały przypisane Cayce, obejmują projekcję astralną, przepowiadanie, umiejętność mediumiczne, przeglądanie kronik akaszy lub "Księgi Życia" i umiejętność widzenie aury. Cayce twierdził, że zainteresował się bliżej tymi tematami po tym, jak został poinformowany o treści swoich odczytów, ponieważ tak naprawdę nigdy nie słyszał samego siebie podczas słynnych readingów.
 

Zwolennicy

    
Wśród klientów Cayce'a było wiele znanych osób, takich jak Woodrow Wilson, Thomas Edison, Irving Berlin i George Gershwin.

Gina Cerminara wydała książki takie jak "Many Mansions" i "The World Within". Brian Weiss opublikował bestseller dotyczący klinicznego przypominania minionego życia "Many Lives, Many Masters". Książki te są wielkim wsparciem dla idei spirytualizmu i reinkarnacji. "Many Mansions" rozwija pracę Cayce'a i potwierdza jego zdolności na rzeczywistych przykładach.

W 1971 synowie Edgara Cayce'go Edgar Evans Cayce i Hugh Lynn Cayce opublikowali książkę zatytułowaną "The Outer Limits of Edgar Cayce's Power", twierdząc, że odczyty Cayce'a miały około 85% wskaźnik sukcesu.
    

Wesley Harrington Ketchum

       
Ketchum był lekarzem, który pracował z Caycem na początku XX wieku. Ketchum urodził się w Lizbonie w Ohio 11 listopada 1878 r., a jego rodzicami byli Saunders C. Ketchum i Bertha Bennett, i był najstarszym z 7 dzieci. W 1904 r. ukończył Cleveland College of Homeopathic Medicine, i podjął praktykę lekarską w Hopkinsville Kentucky. Medycynę praktykował w Hopkinsville do 1912 roku. W 1913 roku podróżował po całym kraju, dotarł do San Francisco, a następnie do Honolulu na Hawajach, gdzie otworzył nową praktykę. W 1918 roku powrócił do Kalifornii i założył biuro w Palo Alto California, gdzie praktykował medycynę do lat pięćdziesiątych XX wieku. Około 1963 roku przeszedł na emeryturę w Południowej Kalifornii, osiedlając się w San Marino, tuż pod Pasadeną. Zmarł 28 listopada 1968 roku w Canoga Park w Kalifornii.

Napisał "The Discovery of Edgar Cayce", opublikowane przez A.R.E. Press w 1964 r.
        

Kontrowersje i krytyka

       

Kontrowersje

       
Cayce bronił pewnych kontrowersyjnych koncepcji zawartych w jego odczytach. W wielu readingach interpretował historię życia na Ziemi. Jednym z kontrowersyjnych twierdzeń Cayce'a było twierdzenie o poligenyzmie. Według Cayce'a, pięć ras ludzkich (biała, czarna, czerwona, brązowa i żółta) zostało stworzonych oddzielnie, ale jednocześnie w różnych częściach Ziemi. Cayce uznał też istnienie kosmitów i Atlantydy i twierdził, że "czerwona rasa rozwijała się na Atlantydzie i jej rozwój był bardzo szybki".

Historyk Olav Hammer napisał, że w wielu czytaniach Cayce'ego mówiono o rasie i kolorze skóry, i że wyjaśnienie tego jest takie, że Cayce nie był rasistą, ale był pod wpływem okultystycznych idei Heleny Bławatskiej.

Filozof i sceptyk Robert Todd Carroll w swojej książce "The Skeptic's Dictionary" z 2003 roku napisał: "Cayce jest jedną z głównych osób odpowiedzialnych za niektóre z głupszych pojęć o Atlantydzie". Carroll wspomniał o niektórych pomysłach Cayce'a, m.in. o jego wierze w gigantyczny kryształ słoneczny, aktywowany przez Słońce i używany do pozyskiwania energii i zasilania Atlantydy, oraz o jego przepowiedni, że w 1958 roku Stany Zjednoczone odkryją na nowo promień śmierci, który został użyty na Atlantydzie.

W latach trzydziestych XX wieku Cayce również błędnie przewidział, że Ameryka Północna doświadczy chaosu: "Los Angeles, San Francisco... będzie wśród tych, które zostaną zniszczone zanim zniszczeniu ulegnie Nowy Jork". Te wydarzenia miały mieć miejsce "w okresie od '58 do '98"".
    

Krytyka

    
Sceptycy kwestionują rzekome zdolności parapsychiczne Cayce'go. Niektórzy eksperci z dziedziny medycyny są krytyczni wobec niekonwencjonalnych metod leczenia Cayce'go, które uważają za szarlatanerię.

Niektórzy naukowcy i sceptycy sugerują, że dowody na rzekome siły parapsychiczne Cayce'go pochodzą ze współczesnych artykułów prasowych, oświadczeń, anegdot, świadectw i książek. Martin Gardner, na przykład, napisał, że podczas gdy transy Cayce'go miały miejsce, większość informacji z jego przekazów pochodziła z książek, które Cayce czytał napisanych między innymi przez takich autorów jak Carl Jung, P. D. Ouspensky i Helena Bławatska. Hipoteza Gardnera głosiła, że transowe odczyty Cayce'go zawierają "małe fragmenty informacji, zawartych w literaturze okultystycznej, przyprawione sporadycznymi nowinkami z podświadomości Cayce'go".

Michael Shermer pisze w "Dlaczego ludzie wierzą w dziwne rzeczy", "Cayce zdobył swoją szeroką wiedzę poprzez żarliwą lekturę i z niej wyplatał skomplikowane opowieści." Shermer napisał, że "Cayce od młodości był podatny na fantazje, często rozmawiał z aniołami i miewał wizje swojego zmarłego dziadka". Magik James Randi powiedział, że "Cayce lubił wyrażenia takie jak 'czuję to' i 'być może' - kwalifikujące słowa używane do uniknięcia pozytywnych deklaracji."

Pisarka naukowa Karen Stollznow napisała:

    Rzeczywistość jest taka, że jego zabiegi były ludowymi rozwiązaniami, które w najlepszym wypadku były bezużyteczne, a w najgorszym niebezpieczne... Cayce nie był w stanie wyleczyć własnej kuzynki, ani własnego syna, który zmarł jako dziecko. Wiele odczytów Cayce'a miało miejsce po tym, jak pacjent już zmarł.

Tradycyjni chrześcijanie są krytyczni dla poglądów Cayce'go w takich kwestiach jak reinkarnacja, jedność i kroniki Akaszy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz